Store Mosse nationalpark

På väg hem från Skåne hade vi planerat in ett stopp på 6-7 timmar i Store Mosse nationalpark, och när vi svängde in på parkeringen vid entré Kittlakull var vi helt i fas med vårt tidsschema.

Förra sommaren när jag, X och hundarna vandrade i Store Mosse nationalpark, och även sov över på ett av vandrarhemmen där, parkerade vi vid entré Lövö, så att utgå från Kittlakull var något nytt för X.

Spången går, kilometer efter kilometer, över Store Mosse.

Vi började med att ge oss ut på rundan ”Lilla Lövö runt” som till stor del går längs spång över mossen. Jag är väldigt förtjust i det öppna, vidsträckta landskapet på högmossen, med bara några enstaka lågväxta träd här och var. Och i möjligheten att gå på spång kilometer i sträck. Här och var finns bänkar utplacerade för den som vill ta en fikapaus, vila benen eller bara njuta av landskapet.

När vi hade gått på spång i några kilometer och även passerat ön Lilla Lövö svängde vi åt vänster mot Lövö istället för att gå tillbaka till Kittlakull som man egentligen ska göra om man går Lilla Lövö runt. Sträckan mot Lövö går över mysiga tallbevuxna rocknar där man skymtar mossen genom tallskogen på båda sidor om stigen. Både X och jag är förtjusta i den här naturtypen, och en sådan här härlig dag när solen skiner visar den sig verkligen från sin bästa sida.

Både jag och X tycker mycket om den här delen av leden

När vi kom fram till Lövö med raststugan och vandrarhemmet blev vi lite nostalgiska eftersom vi sov där förra sommaren och har många minnen därifårn. Vi passade på att använda faciliteterna på plats (det är en ganska skön känsla att känna sig ”hemtam” när man kommer till en rastplats sådär) innan vi gick vidare ut på rundan ”Blådöpet runt” som till att börja med sammanfaller med leden till Andersberg som vi gick vid vårt förra gemensamma besök i nationalparken. Bara några hundra meter från vandrarhemmet, där man går över en stor äng, finns en fin grillplats/rastplats med utsikt över mossen. Man passerar också ett fågeltorn innan man är ute på själva mossen och spången igen.

storemosse6
Här försöker jag fota en blomma

Som vanligt höll vi ögonen öppna efter växter och djur, men det kändes som om vi var lite tidigt ute. Den enda växt vi såg var rosling som knoppades och några dvärgbjörkar med musöron. Sedan såg vi några ödlor, en huggorm och ett antal fjärilar, bland annat en sorgmantel (den första som X sett eftersom den inte finns så långt norrut i landet som i hans hemtrakter).

Det var lite för tidigt på säsongen för växter, men rosling såg vi i alla fall
Det var lite för tidigt på säsongen för växter, men rosling i knopp såg vi i alla fall

Vi njöt av det öppna landskapet och mindes tillsammans hur det var sist vi gick här, hur X nästan ramlade ner i Blådöpet när han skulle fota näckrosor och liknande. Alldeles för snart var vi framme vid korsningen där vi skulle vika av från den långa spången mot Andersberg och istället fortsätta på rundan Blådöpet runt på en sträcka som var ny för oss.

När man viker av mot "Blådöpet runt" från spången mot Andersberg ökar växtligheten snabbt och ganska snart går man i fullvuxen tallskog, men fortfarande på spång.
När man viker av mot ”Blådöpet runt” från spången mot Andersberg ökar växtligheten snabbt och ganska snart går man i fullvuxen tallskog, men fortfarande på spång.

Leden fortsätter på spång, men omgivningen förändras snabbt så snart man har svängt av spången som går mot Andersberg. Först blir det tätare mellan de lågväxta träden, och ganska snart går man på spång mitt inne i ren tallskog. Det är en sträcka där det inte händer så mycket, förutom att leden går alldeles intill ån vid några tillfällen. Till slut kommer leden ut på en grusväg och följer den fram till Lövö. Personligen tycker jag att den här sträckan var totalt intetsägande och nästan själsdödande, när man tänker på att det finns en väldigt stor och vacker mosse i nationalparken där man kunde gått istället. Just detta är alltså inte någon sträcka jag rekommenderar någon att gå om man vill se själva mossen.

Hundarna under ett av våra fikastopp ute på mossen

Från Lövö gick vi tillbaka över de härliga rocknarna genom tallskogen ända till parkeringen i Kittlakull. Även att jag var lätt besviken över ”Blådöpet runt-slingan” så hade jag med mig många fina minnen från vandringsturen, för Store mosse är en fantastiskt mäktig och vacker plats som jag kommer att återvända till.

För dig som vill veta mer om Store Mosse nationalpark:
Länk till nationalparkens hemsida där du hittar information om vandringsleder, naturum, vandrarhemmen i nationalparken, fågelrika områden, guidningar i parken, snöskovandringar med mera.

Längden på lederna vi gick:
Lilla Lövö runt: 6 km
Lilla Lövö – Lövö – Lilla Lövö: knappt 6 km
Lövö – Blådöpet runt – 5,2 km
I nationalparken finns cirka 40 kilometer vandringsled.

En reaktion till “Store Mosse nationalpark

Lägg till

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )