Fagerrör på Öland

Igår kväll gick jag en av de vackraste rundslingor jag gått i hela mitt liv. Tror jag. Jag har visserligen insett att jag ofta tycker att den plats jag är på just nu är fantastiskt vacker, och att jag ser naturens skönhet i alla naturtyper, men detta vara något utöver det vanliga.

i Bödabukten
Fagerrör, som är en populär badplats längst upp i Bödabukten på Öland, blev utgångspunkten för denna vackra rundtur

Gårdagens kvällstur  med hundarna gick från Fagerrör på norra Öland, österut längs havet mot Ängjärnsudden. Sedan fortsatte jag norrut på leden förbi Fiskåsen och svängde tillbaka västerut mot Fagerrör vid stugan i Länninge.

Man följer enkelt de vita markeringarna på träden
Man följer enkelt de vita markeringarna på träden, och går bara en liten bit från havet

Från parkeringen i Fagerrör går man ner till stranden och svänger vänster in på leden som är markerad med vitt (prickar på träden eller markering på stolpar). Leden är lätt att gå och man har hela tiden havet inom syn- och hörhåll. Dock hjälper det inte att leden är så lätt att gå, för man lockas ständigt att gå ner på stenstranden och titta på allt vackert som finns där. Den långa vackra Bödabukten, vågorna som slår mot stranden, den karga naturen, horisonten, alla fåglar som flyger, och blommor och buskar som mot alla odds klarar av att leva i denna miljön.

Strandvial (Lathyrus japonicus)

Något som fascinerade mig något oerhört under den första delen av rundan var alla döda träd som fanns vid sidan av leden. En väldigt speciell, mäktig känsla sänkte sig över mig där jag gick förbi dem och såg havet i bakgrunden. Jag tyckte att det var fantastiskt vackert och jag hade kunnat stanna och bara sitta där och njuta hur länge som helst.

Alla döda träd som fanns längs leden var oerhört vackra och jag blev helt fascinerad av dem

Strax innan man kommer längst ut på Ängjärnsudden någon kilometer senare, svänger leden av norrut, men det går en stig ända ut till udden om man vill göra en liten avstickare. Nu valde jag bort det eftersom jag och mina hundar hade hållit på väldigt lång tid för att klara av denna lilla bit längs havet. Mest för att jag ville titta och fota, men även för att hundarna ständigt ville ner i det svala, sköna vattnet.

Backglim (Silene nutans)

För en kort stund går man lite längre ifrån havet, men snart är ordningen återställd där man går på en lättgådd charmig stig i tallskogen. Havet skymtar mellan träden och när det blåser, som det gjorde igår, hör man vågorna slå mot land.

Lättgådd stig nära haavet

Den här sträckan gick betydligt snabbare att gå och det dröjde inte länge innan vi kom fram till den mysiga stugan och rastplatsen Fiskåsen där man har utsikt mot havet, men ändå sitter skyddad för blåsten.

Stugan vid Fiskåsen

Efter ett tag övergår tallskogen i lövskog, men leden går fortfarande lika nära havet och vattnet skimrade blått mellan löven. Förvånansvärt snabbt kom jag och hundarna fram till stugan vid Länninge där det var dags för oss att vika av åt vänster på en skogsväg för att ta oss tillbaka till bilen i Fagerrör. Hade vi fortsatt på leden hade vi hamnat i Trollskogen.

Underbar lövskog nära havet

Skogsvägen går genom vacker tallskog och helt plötsligt (eller för mig var det ingen överraskning – jag hade ju tittat på kartan) dök det upp en varningsskylt för tåg. Vi passerade spåret för Bödatåget – en museijärnväg som kör några turer per dag under semesterperioden mellan Trollskogen och Fagerrör.

En bit längre fram kommer man till en korsning. Skogsvägen fortsätter rakt fram och till vänster finns 3 olika alternativ. Man ska ta den tredje stigen/vägen räknat från vänster, alltså den som är närmast skogsvägen. Det var en väg som var markerad som cykelbana och som ledde förbi några hus. Nästa korsning man kommer till är vägen som går till Fagerrör och därifrån är det bara 600 meter till stranden. Och ännu kortare till parkeringen.

Vacker tallskog vid sidan av vägen

Hela slingan är 7,2 kilometer, men det tog ganska lång tid att gå den sträcka som går närmast stranden i Bödabukten. Jag bör kanske nämna att Fagerrör och den här rundan ligger i Bödakusten Östra naturreservat. Som vanligt är det svårt att skilda hur otroligt vackert det är på en plats, och känslorna det ger mig att uppleva allt jag ser, hör och känner, men den här rundan gick rakt in i hjärtat på mig och jag njöt av varje steg!

Har du boken ”Öland och Blå Jungfrun – vandringsturer och utflykter”? Turen jag gick är tur nummer 6A i boken.

Tips på alternativa rundor

1. Jag tror att det skulle vara en helt underbar tur att ställa bilen vid Fagerrör, gå leden upp till Trollskogen, gå slingan inne i naturreservatet och sedan ta museitåget tillbaka till Fagerrör. Den rundan är ungefär 13 kilometer förutom tågfärden.
  2. Om man bor på Böda Sand, som jag gör nu, kan man förlänga turen genom att vandra längs stranden upp till Fagerrör, gå enligt alternativ 1, och sedan gå leden genom skogen tillbaka till Böda Sand. Räkna med 1-1,5 timme extra åt varje håll.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )